onsdag 1 juli 2015

ATT LEVA MED DEPRESSION

Då man läser om depression så står det oftast att personen som lider av depression är mycket mer ledsen, nedstämd och tröttare än förr. Och det stämmer ju så klart, men depression är så mycket mer än så. Förstås tar ju sig depressionen i uttryck på olika sätt för allihop, men jag tänkte nu ta och skriva lite om en del saker som är vanliga för många som lider av den sjukdomen.
För att göra det (kanske?) lite lättare att läsa så tänkte jag göra en fin liten lista (ingen speciell rangordning, skriver bara i den ordning jag kommer på "symtomen") .



1. Trötthet

En av de jobbigaste sakerna med depression (i alla fall för mig) är nog tröttheten. Inte bara det att det tar all kraft man har att ta sig upp ur sängen på morgonen, utan tröttheten följer sedan med en hela dagen. Det är tungt att klä på sig, tungt att gå till affären, tungt att ens tänka tanken att behöva laga mat. Tungt att träffa vänner, tungt att gå ut.  Det är till och med tungt att bara ligga i sängen hela dagen.
Med andra ord så är precis allt du (försöker) göra jobbigt.

2. Beslutsångest

Det här är en sak som för mig bara blir värre ju längre tid jag är fast i depressionens klor: att kunna bestämma mig. Och nu talar vi inte om stora beslut, utan helt små vanliga enkla vardagliga beslut, som inte alls borde vara så jobbiga att ta. Till exempel att vara i butiken och försöka bestämma mig vilken sorts müsli jag ska välja, kan ta hur länge som helst. Det går liksom inte att bestämma sig. Jag kan ta en müslisort, gå till kassan och sen då jag är där vända om igen och gå tillbaka till hyllan för att jag ändå inte var säker på att jag ville ha den sorten. Oooch så börjar allt om igen.
Ett annat exempel är då jag nu varit inlagd på avdelning så har jag spelat mycket kort med vårdarna där, och fast jag spelat det varje dag så kan jag ändå inte bestämma mig för vilket spel vi ska spela eller hur mycket kort vi ska spela med. Det går bara inte.

Behöver jag ens förklara hur frustrerande detta är?

3. Nedstämdhet

Att alltid vara ledsen och nedstämd tar på ens krafter. Alla vi människor har perioder eller dagar då allting inte är på topp och vi känner oss ledsna - det är en del av livet. Men då man lider av depression så har man fastnat i mörkret, och man behöver hjälp för att ta sig ur det.
Men att vara ledsen hela tiden är aldrig roligt. Att inte kunna glädja sig åt saker man förr kunde, att gå runt med mörka påsar under ögonen, att behöva fejka ett leende så ingen ska tro man är konstig. Man kan inte känna äkta glädje för nånting då man är djupt nere i en depression.

Sommaren har alltid varit min favoritårstid, och de är fortfarande det, men nuförtiden kan jag inte glädja mej åt sommaren på samma sätt som förr heller. Nu tycker jag mest om de dagar då det regnar, så att jag inte behöver känna mig dålig över att jag ligger i sängen hela tiden och kollar film.

4. Koncentrationssvårigheter 

Det här är en sak som varit väldigt jobbigt för mig - att inte kunna koncentrera mig, varken då jag pratar med nån, ser på TV eller försöker läsa. Tankarna flyger iväg nån helt annanstans eller så kan jag helt enkelt inte hänga med i vad som händer utan jag stirrar bara rakt framför mig och fattar ingenting. Från att gå från att vara en boknörd till att knappt kunna läsa tidningen har verkligen varit tungt.

5. Matlust

Då man lider av depression så ändras ofta också matlusten, antingen till att man äter mer eller så att man inte alls är hungrig eller vill ha nån mat (behöver inte vara en ätstörning för det). Visst, många mediciner ändrar också ens matlust/aptit, så ibland kan det bero på det också. För några månader sen hade jag till exempel noll aptit, men nu då jag bytt medicin är jag hungrig hela tiden, vilket är ganska jobbigt.

6. Irritation 

Det här är något som går lite i perioder för mig. Ibland har jag perioder då jag blir irriterad av minsta lilla, och ibland har jag perioder då saker som förr brukar irritera mig inte gör det mer. Verkligen confusing.

7. Ensamhet

Depressionen kan få en att känna sig väldigt, väldigt ensam. Det kan kännas som om ingen förstår en och sjukdomen kan lura en att tro att ingen bryr sig om en. Man kanske börjar ta avstånd från sina vänner (jag har gjort det, och gör fortfarande) bara för att man är så rädd att förstöra för dem som står en nära. Man försöker helt enkelt skydda sina nära och kära. Men om det är nånting jag lärt mig genom allt det här, är att man behöver människor omkring sig. Ensam är aldrig stark.

8. Minskat intresse

En sjukdom som depression, är svår att förstå sig på. Den ändrar ens liv på så många nivåer. En sak som jag märkt av mycket är just minskat intresse. Saker som jag förr älskade att göra så orkar/kan/vill jag inte göra längre. Intresset för det är heelt borta. Typ som fotografering, scrapbooking eller träning. Jag hade också en period då jag försökte lära mig spela piano, men det intresset är också borta. Och ibland är jag helt enkelt för trött för att ens orka ta tag i mina intressen.
Det är verkligen synd att motivationen tryter, för fritidsintressen är SÅ viktiga för vårt välmående.

9. Ältande/grubblande 

Det här är nog något som jag tror de flesta som lider av depression drabbas av - det eviga övertänkandet. Allting ska analyseras från botten till toppen och lite till. Saker ska funderas på om och om igen.

10. Känslor

Vissa dagar är man full av känslor, oftast negativa. Man känner att man aldrig räcker till eller är good enough. Man känner sig helt enkelt värdelös. Som att allt man gör bara blir fel och att man borde orka så mycket mer. Att man förstör för alla runt en och att man bara är i vägen hela tiden.
Man känner liksom alla känslor så himla starkt.
Samtidigt som man kan känna stor skam/skuld för att man är sjuk och för att det berör de människor som står en nära.

11. Tomhet

Motsatsen till förra punkten är tomhet. Vissa dagar känner man sig helt enkelt tom inombord. Inga känslor alls kommer fram. Det är som att det ekar tomt i hela ens själ.

12. Självdestruktivitet

Också en sak som är vanligt för personer som lider av depression. Behöver inte alltid vara att man skadar sig själv fysiskt (till exempel genom att skära sig) utan det kan också vara på sätt som inte syns. Det kan också vara både medvetet och icke medvetet. På utsidan och på insidan.
Självmordstankar, som är ett symtom på depression och inte nånting man väljer själv, lider också en hel del människor av.



4 kommentarer:

  1. Stay strong! i know what u go trought går själv igenom samma soo yeah lider med dig

    SvaraRadera
  2. stay strong ♥ känner igen mig på varje punkt som du skrivit och det är ett rent helvete att gå igenom en depression. och det är otroligt starkt att du skiver om det. Det är inte många som förstår vad man går igenom när man är deprimerad. Många tror att det bara är att "skaka av sig det" och tycker att man inte ska va så negativ om allting. styrke kramar ♥

    SvaraRadera
  3. Ojj finaste Jenny gumman❤ de e såå sjuukt starkt av dej att skriva detta å ja måst säga att ja känner igen mej i de du skriver oerhört mycket! Ja vet att de e tufft, skrämmande, jobbigt men du kommer klara det!! Jag tror på dej heeela vägen genom mörkre❤ kämpa gumman! Styrkekramar i massor vännen❤

    SvaraRadera
  4. Starkt att skriva ut sådant här, och bra lista.. kanske andra känner igen sig och får lite svar.

    SvaraRadera